رابطه تورم با اسکمو اخته و کرایه تاکسی !

خیلی سال پیش ، وقتی که در مقطع راهنمایی بودم کنار مدرسه ما یک سوپر مارکت بود که اسکمو هایی می فروخت با طعم خدا ! آلوچه ای داشت و اخته . من همیشه طلبه اسکمو اخته هایش بودم که دانه ای 25 تومان بود. آن موقع از پول تو جیبی خبری نبود و فقط در حد کرایه ماشین به من پول می دادند. من باید دو مسیر ماشین می نشستم و همیشه روزی 100 تومان می گرفتم. درمسیر رفت همیشه با تاکسی می آمدم ولی مسیر برگشت را از مدرسه که در چهارراه میکائیل بود پیاده می رفتم تا بتوانم باپول صرفه جویی شده اسکمو بخورم. البته این عملیات کاملا مخفیانه صورت می گرفت چون مادرم تاکید به غیر بهداشتی بودن این خوردنی ها داشت ولی خداییش طعمش خدا بود.از مدرسه که تعطیل می شدیم گله ای می رفتیم که اسکمو بخریم و بخوریم، آن زمان مثل حالا نبود که بچه ها روزی خدا تومان پول تو جیبی بگیرند  خیلی از اوقات گیر پنج تومان پول خرد بودیم.

چند مدت پیش خواهر کوچکم مطهره {فسقل ترین خواهران} برایم از بقالی سرکوچه اسکمویی خرید در که طعمش در حد خدا نبود و جذابیت  اسکموهای علی را نداشت ولی هر چه بود طعمش را می شد تحمل کرد. قیمتش 300 تومان شده و تازه بسته بندی هم دارد. داشتم این اسکم را چلپ چولوپ می خوردم حسابکتاب سر انگشتی کردم که اگر من با این نرخ به همان مدرسه بروم و بخواهم با شرایط همان موقع اسکمو بخورم نمی توانم هرروز این کار را انجام بدهم! لابد می پرسید چرا؟ چون آن مسیری که من آن موقع با پول کرایه اش این کار رامی کردم ، کریه است 150 تومان است و این اسکموها 300 تومان ! می بینید با یک چیز به این کوچکی و البته خوشمزگی می شود پی برد که وضعیت اقتصادی این مملکت چقدر آرنجیست!

پ.ن1: در هنگام نوشتن این پست دو عدد اسکمو نوش جان شد، که تصویر یکی از آنها را مشاهده می کنید.

پ.ن 2: مدرسه راهنمایی تحصیلی دین و دانش، یا بهتر بگویم زندان دین و دانشواقع در چهارراه میکائیل شهر رشت

پ.ن 3 : درباره آرنج ،اگر نمی دانید دلیل استفاده از این واژه چه بود 🙂

19 پاسخ

  1. یادمه اولین بار اسکمو اخته رو از محمود شنیدم، بعد فکر کنم جادی گفته بود که اسکیموها رو می‌گیرید اخته می‌کنید؟! :‌))
    بعد امد توضیح داد که همون آلاسکای ما هست

  2. یادآوری خاطرات اون ایام برای همه جالبه!

  3. سلام
    زیباتر از این اسکیمو خیس خورده مدال های ناخودآگاه است. پاینده باشید.

  4. سلام بر شما
    خوشحالم از آمدن شما
    اسکمو، الاسکا یا هر چیز دیگه مثلا بستنی یخی برای من هم لذیذ و دلچسبه و شاید کمی در موردش مث خیلی چیزهای دیگه تو این کشور عقده ای شدیم
    آخه وقتی بچه و نوجوان هستی و دل فقط با همین چیزهای ساده خوش میشه پدر و مادرها ممنوع می کنند و وقتی بزرگتر میشه …
    به هر صورت هوای گرم و اسکمو اخته ایی رو عشقست.
    روزگار به کام

  5. سلام
    یادش بخیر… کاش لحظه های زندگیمون هم همون لذت فراوان لحظه خوردن اسکمو اختیه رو داشت، بدون داشتن نگرانی برای نداشته هامون نداشته هایی که لوازم فراهم لذت و خواسته های دلمون نیست بلکه لوازم اولیه مورد نیاز زندگیه …
    توجه کردی که هر مغازیی که کثیف و غیربهداشتی تره اسکموهاش هم خوشمزه تره D:

  6. سلام ميثم خان. خوبي؟ خوشحالم كه تونستي آپ كني.
    ما چه بگوييم كه وقتي سن و سال شما در اين پُست بوديم ، فقط 20 تومان پول تو جيبي ميگرفتيم. تازه پياده هم از اين شهر به آن سر شهر به مدرسه ميرفتيم. ان بيست تومان واقعا بركت داشت. يك ساندويچ كتلت با نوشابه 16تومان و 2 تومان هم آلاسكا . كرايه تاكسي هم 2 تومان بود كه بعد شد 5 تومان. اين مال اوايل دهه 60 است. سالهاي 60 و 61 و 62 و چقدر اين پِست باعث شد دوران كودكي و نوجواني خودم را به ياد بياورم. ممنونم.

  7. همین حکایت هم واسم تکرار شده، منتهی با «بستنی یخی»! 😀

  8. سلااااام!
    خوبی؟؟؟
    چند بار امدم اما نتونستم کامنت بزارم
    در هر حال مطالبتون و دنبال کردم
    تا به حال به این اسم نشنیده بودم:اسکیمو!
    چه جالب! خیلی باحاله!
    خوشحالم که هستی!

  9. سلام گیله مرد همینجوری الکی الکی به پست اسکیموت رسیدم چه خاطراتی برام زنده شد…من راهنمایی تو رشت بودم البته بگم خودم رشتیما …ولی حالا متاسفانه ساکن تهران:( بغل مدرسه ماهم یه مغازه ای بود که هر روز بعد تعطیلی خریدن اسکیمو ازش کار هر روزمون بود اونم اسکیمو اخته ای … نمونه مردمی عموپور بود اون موقعه…حالا هم هست؟؟؟؟

    • :)) ، عمو پور تو حمیدیان بود؟ الان هم هست ولی نمی دونم اسکیمو هم میدن اونجا یا نه 🙂

  10. سلام عموپور سیزه میدون بود (آفخرا)منم مدرسه بغلیش میرفتم (مبرهن) ، خریدن یکی از اون اسکیموها برام یه آرزو شده بود با اینکه پولشو داشتم ولی انقدر مامانم گفته بود غیر بهداشتیه فکر میکردم تا بخورم میمیرم تا اینکه یک بار منو نادیا خواهر کوچیکم دل به دریا زدیمو یکی خریدیم ولی از اونجایی که خیلی بچه مثبت بودیم بدون اینکه حتی ی گاز بهش بزنیم دور انداختیمشD:

  11. سلام منم هونجا بودم رفیق

پاسخی بگذارید

