هلیم یا حلیم!

مهم این نیست که هلیم را حلیم می نویسند، مهم این است که من هیچ کدامشان را دوست ندارم! چند مدت پیش داشتیم با دوستی در مورد نوشتن هلیم صحبت می کردیم که دوست دیگری که دست بر قضا در رشته شیلات تحصیل می کند به گفتگوی ما ورود کرد. حالا ربط شیلات و هلیم چیست، عرض می کنم. ماجرا از این قرار است که دوست عزیز برای پایان نامه اش مجبور بود در هنگام صید به تعاونی های صیادی که مشغول جمع آوری تور بودند مراجعه کند، حالا ادامه ماجرا از زبان خودش:

آقا ما رفتیم سر صید دیدیم هر صیادی که میاد بیرون از آب دو تا گونی رو کشون کشون میاره بیرون و دور کمرش هم پُر از قوته خورِی (همون مرغ دریایی خودمان) هست. حالا من هاج و واج که ماجرا چیه! خب همیشه وقتی تور باشه و ماهی پرنده های بخت برگشته ای هم توش گیر می کنن. حالا برام جای سوال بود که چرا به این باکلاسی این لاشه ها رو جمع آوری می کنن! یعنی نمی خوان آب دریا آلوده بشه؟ یا نمی خوان بچه ها لب ساحل پرنده مرده ببینن؟ رفتم و از یکی از رفقا پرسیدم و گفت که اینا رو هلیم فروشای رشت و انزلی دونه ای هزار تومان میخرن و بعد از فراوری و بالا و پایین به جای بوقلمون و مرغ به خورد خلق الله میدن! حالا من مونده بودم یه معده در حال پیچ خوردن که صبح هم هلیم نوش جون کرده بود…

داستان عبرت آموزی بود درسته؟ حالا هی هلیم بخورید! این مرغ های دریایی از لحاظ شرعی هم خوردنش مشکل دارد. واقعا چه بلایی سر این مردم آمده؟ زمانی دین و شرع و حلال و حرام قوی ترین نیروی بازدارنده بودی ولی الان …

2 پاسخ

  1. همون آب‌کاکایی خودمون؟ یه روزی یه عالمه شکار کردم، با خوشحالی دادم به مادربزرگم، همه رو ریخت دور، ولی گوشت شکار هست دیگه

  2. اولش که خوش برگشتی،دومش بزن بیرون از وردپرس دات کام فی.ل.ت.ر شده تا بتونیم راحت‌تر بیایم
    سومش از این حکایت‌ها زیاده آدم باید بی خیالی طی کنه، شما حساب کن وقتی خود دامدار میگه توی شیری که از گاو می‌دوشیم یه چیزایی اضافه می‌کنیم و حتی حرف از وایتکس هست یا فلان قصابی گوشت خر میده به ملت و … یا آدم باید دائم الروزه باشه یا بلا نسبت خر شکم .
    من دومی رو توصیه می‌کنم خودم البته

پاسخی بگذارید

